Wat is kwaliteitszorg?
Bij De Morgenster vinden we het belangrijk dat we goed onderwijs geven aan ieder kind. We willen dat kinderen zich veilig voelen, veel leren en met plezier naar school gaan. We werken daarom steeds aan het verbeteren van onze school. Dat noemen we kwaliteitszorg.
Vanuit onze identiteit
Onze school heeft een christelijke identiteit. Dat betekent dat we vanuit ons geloof willen zorgen voor elkaar en de wereld om ons heen. Onze belangrijkste waarden zijn:
- Betrouwbaar – we doen wat we beloven.
- Betrokken – we geven om de kinderen, elkaar en de school.
- Toegewijd – we doen ons werk met zorg en aandacht.
We vinden: alleen het beste is goed genoeg voor de kinderen die aan ons zijn toevertrouwd.
Wat hebben kinderen nodig?
We kijken steeds naar wat kinderen nodig hebben om goed te kunnen leren en groeien.
Daarbij letten we op drie basisbehoeften:
- Relatie – kinderen voelen zich gezien en gehoord, zowel door de leerkracht als door elkaar.
- Autonomie – kinderen leren keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.
- Competentie – kinderen ontdekken hun talenten en leren nieuwe dingen, zodat ze groeien in wat ze kunnen.
We doen dit allemaal in verbondenheid met God, met elkaar, en met de wereld om ons heen.
Hoe zorgen we dat de kwaliteit goed blijft?
We werken met een duidelijk plan dat elk jaar wordt bekeken en bijgesteld.
We gebruiken daarvoor de PDCA-cyclus:
- Plan – we maken een plan met duidelijke doelen.
- Do – we voeren het plan uit.
- Check – we kijken of het werkt.
- Act – we passen aan wat beter kan.
We gebruiken ook de PDT-aanpak (Plan, Do, Trust): we vertrouwen elkaar, maar zeggen het eerlijk als iets niet goed loopt.
We houden onze kwaliteit bij via ons jaarplan, de kwaliteitsagenda en de Marap-rapportage.
Daarin zoeken we steeds balans tussen vertrouwen en controleren: we controleren waar dat nodig is, en vertrouwen waar dat kan.
Hoe doen we dat in de praktijk?
- We werken vanuit wat kinderen nodig hebben om te leren en zich te ontwikkelen.
- We gebruiken een duidelijke pedagogische stijl: we zorgen voor rust, structuur en aandacht.
- We weten waar onze grenzen liggen in de zorg die we kunnen bieden.
- Tijdens studiedagen kijken we samen hoe het gaat en waar we kunnen groeien.
- We geven elkaar feedback door in elkaars klas te kijken en van elkaar te leren.
- Ook kinderen geven tijdens kindgesprekken hun mening en ideeën.
- We gebruiken verschillende hulpmiddelen: niet alleen de PDCA-cyclus, maar ook kwaliteitszorg-instrumenten als de Succes!spiegel en ZIEN.